Buna guvernare. Aspecte ale doctrinei și jurisprudenței constituționale
Numărul 4 Anul 2025ABSTRACT
The obligation of the authorities, namely the parliament and the executive, to have a loyal constitutional behavior was stipulated for the first time in the jurisprudence of the French Constitutional Council, which is the constitutional court of France. This obligation is found in the powers that the state authorities have to interpret and apply constitutional norms. It is not reduced only to the simple requirement of legality of the acts and provisions of the rulers, that is, to the formal observance of the law. It is a requirement of good governance.
In our opinion, the concern of the political class and the state authorities in the current period, in relation to the current content of the Fundamental Law, should also be oriented towards its correct interpretation and application and the respect for the democratic purpose of constitutional institutions.
In order to consolidate the rule of law in Romania, even in the current normative form of the Constitution, it is necessary that political formations, especially those that hold power, all state authorities act or exercise their powers within the limits of a loyal constitutional behavior that implies respect for the meaning and democratic significance of the Constitution, the traditions and Christian Orthodox values of the Romanian people, the rights and dignity of the person.
A new concept has been introduced in public administration – good governance. The term good governance is difficult to define. Good governance is considered today as a paradigm of public administration, since its role is to regulate the exercise of state power in general and the exercise of executive power in particular, to support governance oriented towards ensuring the general well-being of citizens and less so of representatives of political parties. The term has broader implications and includes both the activities of the government and other organizations, public or private.
In this study, we analyze from a constitutional, doctrinal and jurisprudential perspective, the principle of good governance and the fundamental right to good governance, especially through its composition, which we consider essential, the constitutionally loyal behavior of state authorities. In this sense, we also make proposals de lege ferenda.
| Keywords: | principle of good governance, right to good governance, excess of power, constitutionally loyal behavior. |
REZUMAT
Obligația autorităților, respectiv a Parlamentului și executivului de a avea un comportament constituțional loial a fost pentru prima dată stipulată în jurisprudența Consiliului Constituțional Francez, care este instanța constituțională a Franței. Această obligație este regăsită în atribuțiile pe care le au autoritățile statului de a interpreta și aplica normele constituționale. Ea nu se reduce numai la simpla cerință de legalitate a actelor și dispozițiilor guvernanților, adică la respectarea formală a legii. Este o cerință a bunei guvernări.
În opinia noastră, preocuparea clasei politice și a autorităților statului în perioada actuală, în raport de conținutul actual al Legii fundamentale, ar trebui orientat și în direcția interpretării și aplicării corecte a acesteia și respectarea finalității democratice a instituțiilor constituționale.
Pentru consolidarea statului de drept în România, chiar și în actuala formă normativă a Constituției este necesar ca formațiunile politice, cu deosebire cele care dețin puterea, toate autoritățile statului să acționeze sau să-și exercite atribuțiile în limitele unui comportament constituțional loial ce implică respectarea sensului și semnificațiilor democratice ale Constituției, a tradițiilor și valorilor creștin ortodoxe ale poporului Român, a drepturilor și demnității persoanei.
În administrația publică a fost introdus un nou concept – buna guvernare. Termenul de bună guvernare este dificil de definit. Buna guvernare este considerată astăzi drept o paradigmă a administrației publice, deoarece ea are rolul să reglementeze exercitarea puterii statale în general și exercitarea puterii executive în special, să susțină guvernarea orientată spre asigurarea bunăstării generale a cetățenilor și mai puțin a reprezentanților partidelor politice. Termenul are implicații mai largi și include atât activitățile guvernului, cât și ale altor organizații, publice sau private.
În acest studiu analizăm din perspectivă constituțională, doctrinară și jurisprudențială, principiul bunei guvernări și a dreptului fundamental la o bună guvernare, în special prin componența sa, pe care o considerăm esențială, comportamentul constituțional loial al autorităților statului. În acest sens facem și propuneri de lege ferenda.
| Legislaţie relevantă: | Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, art. 41; Constituția României, art. 1 alin. (5), art. 142 alin. (1), art. 146 |
| Cuvinte cheie: |
Vrei acces complet la articol?
Citește integral în platforma Sintact și descoperă toate revistele juridice premium incluse în Sintact AI Reviste.
Demo gratuit