Adevărul fiscal în sistemul procedural naţional, explicaţii privind Directiva privind preţurile de transfer COM (2023) 592 final
Numărul 2 Anul 2024ABSTRACT
A significant volume of world trade consists of international transfers of goods and services, capital and intangible assets within multinational enterprises.
As a result of the different tax systems from country to country, these transactions de facto reflect that they are not governed by the market, and can be primarily determined by the common interests of the group. These transactions distribute a burden on the entities’ income and/or expenses. Considering that the taxes follow the general principles, based on the accounts at the entity level, the prices as well as any other conditions in which these transactions take place within the group have effects on the amount of profit recorded by each entity in the group for tax purposes.
Transfer pricing therefore influences the tax base in both the country of the seller and the country of the buyer involved in a cross-border transaction. It is imperative to set the appropriate price, referred to as the „transfer price”, for intra-group transfers. „Transfer pricing” is the general term for pricing transactions between related parties.
According to current international standards developed by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), the prices of cross-border transactions between affiliated entities of a multinational group must be determined on the same basis as transactions between third parties in comparable circumstances.
This principle is known as the “market value principle” and is reflected in Article 9 (Associated Enterprises) of the OECD Model Convention for the Avoidance of Double Taxation with respect to Taxes on Income and Capital of Multinational Enterprises and Tax Administrations. In light of the OECD transfer pricing guidelines, we will highlight the symbiosis of criteria and guidance on the meaning and application of the market value principle. Through the present research, we discuss the need to valorize and prevent some litigious vices with consequences regarding the risk of non-compliance, as well as the role of cooperative tax administrations in the common goal of establishing the „fiscal truth”.
Keywords: | transfer pricing, fiscal truth, jurisprudence, control criterion |
REZUMAT
Un volum semnificativ al comerţului mondial constă în transferuri internaţionale de bunuri și servicii, capital și active necorporale în cadrul întreprinderi multinaţionale.
Ca urmare a sistemelor fiscale diferite de la ţară la ţară aceste tranzacţii reflectă de facto că nu sunt guvernate de piaţă, putând fi determinate în primul rând de interesele comune ale grupului. Aceste tranzacţii distribuie o sarcină asupra veniturilor și/sau cheltuielilor entităţilor. Or având în vedere că impozitele urmează principiile generale, pe baza conturilor la nivel de entitate, preţurile precum și orice alte condiţii în care au loc aceste tranzacţii din cadrul grupului au efecte asupra cuantumului profitului înregistrat de fiecare entitate din grup în scopuri fiscale.
Prin urmare, preţul de transfer influenţează baza de impozitare atât în ţara vânzătorului, cât și în ţara cumpărătorului implicat într-o tranzacţie transfrontalieră. Este imperios necesar să se stabilească preţul adecvat, denumit „preţ de transfer”, pentru transferurile din cadrul grupului. „Stabilirea preţurilor de transfer” reprezintă termenul general pentru stabilirea preţurilor tranzacţiilor dintre părţi afiliate.
În conformitate cu standardele internaţionale actuale, elaborate de Organizaţia pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), preţurile tranzacţiilor transfrontaliere dintre entităţile afiliate ale unui grup multinaţional trebuie să fie stabilite pe aceeași bază ca și tranzacţiile dintre părţi terţe în circumstanţe comparabile.
Acest principiu este cunoscut sub denumirea de „principiul valorii de piaţă” și se reflectă la articolul 9 (Întreprinderi asociate) din Convenţia-model a OCDE pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și pe capital întreprinderile multinaţionale și administraţiile fiscale. În lumina orientărilor OCDE privind stabilirea preţurilor de transfer, vom pune în valoare simbioza criteriilor și îndrumărilor cu privire la sensul și aplicarea principiului valorii de piaţă. Prin cercetarea de faţă punem în discuţie necesitatea valorizării și preîntâmpinării unor vicii litigioase cu consecinţe faţă de riscul de neconformare precum și rolul administraţiilor fiscale cooperante în scopul comun de stabilirea a „adevărului fiscal.”
Legislaţie relevantă: | – |
Cuvinte cheie: |
Citește articolul complet în platforma de documentare juridică Sintact.ro! Solicită un cont demo gratuit completând formularul de mai jos: |